hun eng
Főoldal Rólunk Hírek Márkák és hirdetések Showroom Üzleti megoldások Content studio Digital services Event services Content Club Produkció Előfizetés Karrier Kapcsolat

Content Club

Miért lett a „listicle” a marketing új arca?

Szerző: Salamon Brigitta / 2016. május 24.

Az elmúlt néhány évben a tartalommarketing kommunikációs eszköztára rendkívül sikeresen mozdult el a hagyományos tartalom-előállításra szolgáló klasszikus cikkektől és blogbejegyzésektől.

A tartalommarketingesek felismerték, hogy a vírusmarketing sikerének kulcsa a tartalom bemutatásán múlik. Legyen az videó vagy infografika – minél rövidebb és kreatívabb a tartalom, annál nagyobb az esélye annak, hogy az olvasók megosztják azt a social mediában. De van egy tartalomtípus, amely sajátosan tűnik ki a tömegből, és ez a listicle. (Azaz a list: lista és az article: cikk gyermeke.*)

Mi az a listicle?

A listicle egy poszt rendezett lista formájában, melyben minden pontot egy odaillő (és érdekes) kép vagy GIF támogat annak érdekében, hogy ott tartsa az olvasók figyelmét. Tehát ha egy bejegyzést látsz ilyesmi címmel: „15 dolog, amit minden nőnek meg kell tenni, mielőtt 25 lesz”, akkor éppen egy listicle-t nézel.

A listicle nem egy új dolog a nap alatt. Számos magazin és újság használta már az elmúlt évek során. A fő ok azonban, amiért a listicle a közelmúltban újjáéledt a tartalommarketing diorámájában, az a BuzzFeed fenomenális sikerében keresendő. (A BuzzFeed.com szinte csak ilyen formátumot használ a cikkeiben. A BuzzFeed közösségi híreket és szórakoztató tartalmat gyárt és megelőzött számos nagy nevű oldalt. Eredetileg kísérleti oldalnak indult, hogy a vírusmarketing működését vizsgálják vele.*) E siker arra késztette a kisebb weboldalakat is, hogy adaptálják és használják e formátumot, azt még tovább tökéletesítve.

Sokan azt jósolták, hogy a listicle virágzó népszerűsége csak egy múló hóbort lesz, pont úgy, mint amilyen a twerkingé volt Amerikában. De ellentétben a próféciával, a listicle-ök használata tovább bővült, mégpedig annyira, hogy manapság úgy tartják számon, mint „a tartalommarketing új arcát”.

Mi tehát az oka annak, hogy egyre inkább használják? És miért lett ez egy kihagyhatatlan eszköz a tartalommarketinges stratégiában? Az elsődleges ok, hogy az emberi agy imádja a listákat. Az emberi agy természetes idegenkedéssel viselkedik a kaotikus dolgokkal szemben. Szellemi beállítódásunk olyan, hogy hasonlóságokat keresünk és csoportosítjuk a dolgokat. Ez teszi azokat könnyen érthetővé és feldolgozhatóvá. A tartalom egyszerű bekezdésekbe osztva kevésbé tetszik az agyunknak, mint pontokba sorolva; különösen, ha tízesével (10, 20 vagy 30) vagy ötösével (5, 15 vagy 25) vannak csoportosítva. Sőt, kifejezetten szeretjük a listákat! Szinte megbabonázódunk, és azonnal kattintunk, ha meglátunk egy listicle-t ilyen vagy ehhez hasonló címmel: „10 dolog, amire ráébredsz, ha biciklizni tanulsz.” Hogy miért? Azért, mert egy ilyen téma a saját életünkre vonatkozó emlékeket indít be, visszarepít bennünket az időben és lehetőséget ad arra, hogy újra átéljük a régi, kellemes emlékeket.

Az olvasók tudják, mibe „nyúlnak”

Az okostelefonoknak és a táblagépeknek köszönhetően mi vagyunk a TLDR-generációs (Too Long, Didn’t Read – túl hosszú, nem olvassa el) internetfelhasználók. És ez az a pont, ahol a listicle, annak rövid és ropogós információjával, egyértelmű győztessé válik. A listicle-nek általában nagyon rövid bevezetése és konklúziója van, a tartalmi pontok rövidre szedettek és a képeknek leíró szerepe van. Ezért egy 10 pontba szedett listicle-nek körülbelül 2 perc kell a feldolgozásához, azaz az olvasó ennyi idő alatt felszippanthatja az információkat anélkül, hogy túl sok időt pazarolna el.

Sőt, csaliként a listicle jellemzően megemlíti a cikken belüli pontok számát, így az olvasó előre megsaccolhatja a szükséges időt a teljes lista átvizsgálásához. Tehát ha egy olvasónak van elképzelése arról, hogy mire lehet számítani a cikken belül, megnövekszik elkötelezettsége annak tartalma felé. Így végül ottmarad és elolvassa az egész cikket. Zseniális, nem?

A „click csali” ereje

Hányszor akadtunk már rá listicle-re ilyen címmel? „10 mód a kitörő formához, edzőtermi kínlódás nélkül! A 7-es tipptől elszáll az agyad!” Ez az egyik klasszikus példája a click csalinak. A fülbemászó főcím mellett a tartalommarketingesek egy extra sort használnak, hogy végleg rávegyék a megcélzott közönséget a cikk olvasására. Ez az igen egyszerű tartalommarketinges stratégia az alapvető emberi pszichológiai tényezőkre épít. Az ember természeténél fogva kíváncsi, és ez a kíváncsiság késztet arra bennünket, hogy megnézzük, vajon mi van a 7-es pont alatt. Minden valószínűség szerint az olvasók azonnal a 7-es pontra lépnek és ha ez a pont valóban kínál nekik valami igazán érdekeset, akkor visszalépnek a cikk elejére és elolvassák annak teljes tartalmát. Mindemellett a listáknak nagyon érdekes struktúrájuk van. A vertikálisan szedett pontok miatt felülről lefelé kell görgetnünk az oldalt, hogy az utolsó pontot is láthassuk. A listicle-ök általában érdekes témákat érintenek, így nehéz őket félbehagyni, mert felcsigázzák az olvasókat. Röviden: az izgalmas cím és a struktúra alacsonyan tartja a visszafordulási arányt. (Ismét egy előny, amit a listicle jól kiaknáz!*)

Nagy forgalom, alacsony visszafordulási arány

A fent említettek alapján érthető, hogy a listicle-ök olyanok, mint a mágnes, szóljanak akár komoly témáról vagy valami humoros dologról. Ha a pontok elgondolkodtatóak, az olvasók nem haboznak, hogy megosszák a social mediában a követőikkel. Ennek eredményeként a listicle eléri a potenciális olvasókat, és nagy forgalmat generál a weboldalnak. Tehát sürgősen öleljük magunkhoz a listicle-öket és integráljuk őket találóan tartalommarketing-stratégiánkba!
(* a fordító megjegyzései)

A Marqard Media sikeres tartalmi eszköztárában gyakran szerepelnek listicle-ök. Ezek segítségével ért el a kiadó számtalan sikert mind saját weboldalain, mind a megbízó hirdetők termékei számára. Néhány kedves és sikeres példa aktuális témáinkból:

Forrás: Business To Community, Agnipravo Sengupta