hun eng
Főoldal Rólunk Hírek Márkák és hirdetések Showroom Üzleti megoldások Content studio Digital services Event services Content Club Produkció Előfizetés Karrier Kapcsolat

Content Club

Print is the new new media
Mr. Magazine és a napfényes jövő

Szerző: Bus István / 2016. május 20.

Lapkészítőként nem valami kellemes hallgatni immár vagy tíz éve, hogy a print halott, és mi is nagyjából kihalásra ítélt dinoszauruszok vagyunk, a világ meg már rég elment mellettünk. Ilyenkor az ember összeszorítja a fogát, és megpróbál még jobb magazint készíteni, mint az előző hónapban. Közvetlen kollégáim fantasztikus szakemberek. A minap egy különösen szoros lapzárta után a német autógyártókhoz hasonlítottam őket. Ha valami természeti katasztrófa folytán Németországban megszűnne az ipari termelés, két év múlva újra BMW-ket, Audikat és Mercedeseket gyártanának. Ennek analógiájára: ha a munkatársaimtól elvennék a Mac-eket és kapnának néhány zsebszámológépet, egy hónap alatt akkor is világszínvonalú magazint adnának ki a kezükből. És a legszebb az egészben, hogy fogalmuk nincs arról, milyen kitűnő munkát végeznek: számukra természetes, hogy azt a minőséget nyújtják, amire kevés más hazai műhely képes. A lapkészítés az életünk.

Épp ezért volt lelkesítő hallgatni Mr. Magazine szavait. Dr. Samir Husni, a libanoni származású, az USA-ban élő „magazintudós” – kutatja és oktatja is a témát – egyórás előadása felért egy motivációs beszéddel, amely arra bátorította a jelenlévő hazai lapkiadókat, hogy – bár az online jelenlétre koncentrálni valóban evidens érdeke mindannyiónknak – a print korántsem halott. Mi több: Mr. Magazine szerint a print az új new media. Ha csak a pénztermelő képességét nézzük, akkor is sok esetben lekörözi az online-t. A lapkiadást a 2008-ban kitört gazdasági világválság tornádója megtépázta. De a gazdaság lassan összeszedi magát, az online lufik pedig periodikusan kipukkannak – miközben világviszonylatban egyre több print cím jelenik meg évről évre. Mr. Magazine szerint igazából az online halott: a féktelen netezés szeparálja a felhasználókat, nem nyújt valódi élményt, és a fékevesztett multitasking szellemileg kizsigereli a felhasználót, aki egyre kevesebb ideig képes odafigyelni. Mára hét perc az az idő, amíg valaki képes online koncentrálni egy adott témára – ez pedig egy aranyhal átlagos mentális képességeit tükrözi. Volt kiadó, amely kivonult a printből és az online felületekre koncentrált – a Newsweek például –, most azonban újra előrukkol a nyomtatott verziójával. Online réteglapok pedig az USA-ban tendenciózusan piacra dobják print verzióikat.

Mr. Magazine hájjal keneget bennünket, amikor azt állítja: „Typing is the new talking, reading is the new listening.” Márkaépítésre buzdít, és arra, hogy miközben kiszolgáljuk hirdetőinket, tegyük az olvasóinkat függővé a saját termékünktől. Újítsunk és kísérletezzünk bátran, használjuk a józan eszünket. Legyünk egyediek, elemezzük a rendelkezésünkre álló adatokat, formáljunk véleményt, nyújtsunk élményt, tálaljunk szellemes sztorikat, keltsünk bátran érzelmeket. Ne féljünk: ha mindent beleadunk, az olvasóink továbbra is nagy becsben tartják majd a magazinjainkat. (És nem utolsósorban meg is veszik azokat.)